Thursday, November 20, 2008

~ Dosa Dengan Makhluk Hanya terhapus Dengan Makhluk ~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum w.b.t..

Alhamdulillah...kita masih lagi diberi peluang untuk bertaubat kepada Allah...Dengan nyawa yang diberikan,umur yang masih ada..Maka perlunya kita kepada peringatan....

Firman Allah:
"Dan orang-orang yang mengganggu serta menyakiti orang-orang lelaki yang beriman dan orang-orang perempuan yang beriman dengan perkataan atau perbuatan yang tidak tepat dengan sesuatu kesalahan yang dilakukannya, maka sesungguhnya mereka telah memikul kesalahan menuduh secara dusta dan berbuat dosa yang amat nyata. " (Al-Ahzab:58)




Baiklah...dalam kita mengejar dunia...kebiasaannya,kita akan lupa akan akhirat..(nauzubillah)
Banyak perkara yang kita lakukan kita tidak sandarkannya kepada dosa dan pahala..ini merupakan satu kesalahan yang amat besar yang kita telah akukan...
Dalam kehidupan kita sebagai seorang pelajar pada masa yang sama memegang amanah seorang muslimin atau muslimat...kita selalu lupa bahawa setiap yang kita lakukan akan dipersoalkan,malahan mungkin akan membawa kepada penderitaan seseorang saudara kita didunia...

Segala perbuatan,PERKATAAN (fitnah) atau prasangka merupakan mainan syaitan yang mana sudah kita ketahui sebagai musuh kita yang nyata:

"Bukankah Aku telah perintahkan kamu wahai anak-anak Adam, supaya kamu jangan menyembah Syaitan? Sesungguhnya dia musuh yang nyata terhadap kamu! " (Yassin:60)

Apakah kita mahu mengikut jejak langkah syaitan??

Cuba kita fikirkan sejenak kondisi kita sebagai seorang pelajar di kampus....
Alhamdulillah...kita berada di kelantan (x b'makna negeri lain x bagus)....kita berada dekat dengan sumber2 rujukan....banyak ustaz-ustaz,ustazah-ustazah boleh dijadikan rujukan...kadang kala ada juga diantara sahabat2 kita yang memperingati kita....

Selalu je kita dengar skarang nie....bila kita kata.."eh dia tu mengumpat orang tu..."...jawapan yg akan kita dengar.."biasa la perempuan..." ana ingin bertanya kepada golongan MUSLIMAT....
Wahai muslimat semua...adakah kamu semua redha dengan kenyataan bahawa kamu semua adalah golongan yang biasa MENGUMPAT (fitnah)...??

Mengapa kita tidak berusaha untuk meyingkirkan masalah 'tanggapan' ini....
Ayuh wahai sahabat semua...ketahuilah....itu merupakan DOSA....adakah kita redha dengan dosa?? (nauzubillah)....sama-sama lah kita renung dan fikirkan....

Lakukanlah sesuatu untuk menaikkan ISLAM...sesungguhnya islam itu FITRAH(bersih)
Tidak ada celaan bagi islam...yang mengotorkan islam sekarang ini adalah kita sebagai penganutnya.....

Ana tidak fikir nak menulis panjang kerana dalam condition yang tidak menyenangkan...tetapi Alhamdulillah...Allah memberi kekuatan untuk menulis sedikit sebagai peringatan kepada diri sendiri dan juga pembaca yang setia dengan blog ana nie....

sekian....wassalam..

"Jauhilah sifat-sifat tercela dalam diri...Berusahalah menaikkan moral diri sekaligus menaikkan ISLAM sebagai cara hidup yang menjadi contoh kepada yang lain.."

Kuatkan Ukhwah,Banyakkan amal,Kuatkan Iman..

Mohamad Solehin Bin Bakri
msb_rg8@yahoo.com



2 comments:

MJ said...

sbnrnye mslh mengumpat ni bkn dikalangn muslimat je...tp muslimin pun same je skang.membicarakan tentang seseorg and kalau org tu dgr die x suke...itulah definisi mengumpat.manusia(sy manusia jg) ni mmg suke btul kalau bab2 bercerita hal org..lagi2 cerita yang x baik...(Ya Allah ampunkan hamba2Mu yg sering lupa..).dlm al-Quran (cth: al-hujurat:12 n al-Baqarah:191)dan hadis2 Rasulullah dah jelas2 kate dosa besar...tp knp msh nak buat?Emmm...bg yang menjadi mangsa...bersabarla..Allah mengetahui segala-galanya.itu yang lbh penting.mmg susah...tp sntiasa ingat yg Allah rindu nak dgr rintihan hamba-hambaNya..just fikir kite lbh beruntung dr org lain sbb Allah plh kite utk terima ujian DIA...maknenye Allah ingat n syang kat kite...wallahua'lam

SoLeHiN said...

Shukran 'ala 'التعليق'


"Dan jika engkau menurut kebanyakan orang yang ada di muka bumi, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah; tiadalah yang mereka turut melainkan sangkaan semata-mata dan mereka tidak lain hanyalah berdusta." (Al-An'am:116)