Thursday, November 27, 2008

~ Ape Agaknye Yang pelu Kita Buat Di Hari Ulang Tahun Kelahiran..?? ~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum w.b.t...

Alhamdulillah...dapat lagi ana menulis hari nie...itulah yang dikatakan nikmat Allah x pernah putus-putus sampai kepada kita sebagai hambanya....tapi,kita selalu lupa akan pencipta...

Mesti tertanya-tanya..kenapa la tajuk nie jadi bahan tulisan kali nie...ana pun x tahu...sejak kebelakangan nie...ramai yang menyambut hari kelahiran...sahabat-sahabat ana yang duduk skali nie,boleh dikatakan majoriti hari lahirnya di hujung tahun...jadi..mungkin ini adalah masa yang paling sesuai dengan keaadaan untuk kita sama-sama membincangkan mengenai perkara nie...

Baiklah...slalu kita dengar..bila ditanya..bila birthday??...dengan lantas menjawab 21 Nov,21 Feb,21 Mac dan sebagainya...jarang sekali kita dengar yang menjawab 11 Rabiulakhir (21 Nov la tu..hehe)...jadi...cuba kita tanya diri kita...knape kita x ikut kalender hijrah?? Tp,xpe lah..bg ana semua tu x salah...itu juga mengikut kiraan tahun.(ana harap pendapat ana nie x salah)...Jadi,bila kata hari lahir...apa yang tergambar kat fikiran kita selalunya hadiah,kek,ucapan dan sebagainya lah....adakah semua itu perlu?? Bagi ana..kalau orang bagi...Alhamdulillah..ambillah...kalau x... jgn pulak kita berkecil hati..jangan ada dikalangan kita mula bermonolog..."teruk la die nie...besday dia aku cepat je bg ucapan...siap bg hadiah lagi...besday ak..ucapan pun dia x bagi..." Ingat sahabat2 sekalian...smua tu bukanlah tujuan utama kita mengingati hari kelahiran kita...jadi..apa yang perlu??

secara jujur ana juga seorang manusia biasa..tidak mendalami perkara ini...penulisan ini sekadar apa yang diketahui...bagi ana apa yang perlu kita lakukan pada hari kelahiran kita adalah:

1) Bersyukur kepada Allah dengan umur yang masih diberikan...

Kita x tahu bila masanya nyawa kita akan diambil...nyawa nie merupakan anugerah yg telah Allah berikan kepada kita dengan tujuan untuk kita beribadah kepada-Nya...jd perlulah kita muhasabah diri kita tentang umur yang telah kita habiskan...

2) Berterima kasih kepada orang yang melahirkan kita (ibu,mak,umi kita)

Jika kita fikirkan balik...siapa lagi manusia yg paling layak kita ucapkan terima kasih melainkan kepada orang yang bertarung nyawa menahan sakit ketika melahirkan kita...selayaknya..ibu kita lah orang yang perlu menerima hadiah di hari kelahiran kita...cuba kita renung semula apa jasa yang telah kita berikan kepada ibubapa kita...adakah kita telah melaksanakan hak seorang anak terhadap kedua ibubapa?
Firman Allah:
"Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan "Ha" dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun).(Al-isra':23)

3) Jika ingin menyambut...sambutlah dengan sederhana...

Maksud ana disini..janganlah kita membazir...sekadar bersama sahabat2...itu sudah memadai...bg ana..xperlu la kita menyambutnya di restoran2 besar..KFC,McD,Pizza...x payah...itu semua membazir duit dan juga masa...buatlah sekadar mungkin...

Apa yang ana dapat konsi hanya tiga nie je dulu....xtau la ape lagi..walaupun ana percaya banyak lagi yang perlu ditambah...ana berharap dapat idea2 dari sahabat2 pembaca sekalian...

Yang terakhir ana nak tambah..pernah Ustazah Siti Norbahyah (sekarang dapat gelaran Dato') bg tau dalam satu ceramah beliau..."Sesiapa yang inginkan isteri yang solehah @ suami yang soleh,berpuasa lah ia di hari ulang tahun kelahirannya....hehe...

Jd,ana berharap..smoga penulisan ini sedikit sebanyak akan memberi kebaikan kepada kita semua...semoga segala salah dan silap dalam penulisan ini dapat ditegur oleh para sahabat semua kerana ana juga seorang insan yang lemah lagi hina...

sekian...wassalam...

"Eratkan Ukhwah,kuatkan ibadah,tingkatkan iman"

Mohamad Solehin Bin Bakri
msb_rg8@yahoo.com

..

5 comments:

Anonymous said...

hari jadi merupakan hari utk mengingtkan kita bhw kita semakin tua dan semakin dekat dgn mati...

Anonymous said...

hehehe
btol la..
trase sunggoh mkn kat kfc tuh..hehe

5ab05 said...

"Dan Dialah yang menidurkan kamu di malam hari dan Dia mengetahui apa yang kamu kerjakan pada siang hari, kemudian Dia membangunkan kamu pada siang hari untuk disempurnakan umur (mu) yang telah ditentukan, kemudian kepada Allah-lah kamu kembali, lalu Dia memberitahukan kepadamu apa yang dahulu kamu kerjakan" (6:60).

Anonymous said...

dalam kalender islam ana punya tarikh lahir adalah 12 rabiulawal. syukran..=)

nailofar said...

teringat time kt sekolah dulu, ada sorang ustaz saya ni.bila orang tanya bila t/lahir dia, dia akan jawab ikut bulan hijrah. dan selepas itu, saya pun mula menggunakan tarikh lahir hijri. hehe