Saturday, April 3, 2010

~Duhai Akhawat,Renungkanlah~

Duhai akhwat yang kukagumi
Yang memiliki iman di hati
Dengarlah suara hati para lelaki
Sudahi menebar simpati
Hentikan bermanja pada kami
Kami ikhwan biasa yang tidak suci
Yang ingin teguh di jalan Ilahi.

Duhai yang kukasihi para akhwat
Yang memiliki malu, hormat dan martabat
Kami adalah pria biasa yang mudah terpikat
Iman kami tak sekuat para nabi dan shahabat
Fotomu bertebaran menggoda dan mengusik syahwat
Kecantikanmu menembus hati yang taat syariat.

Duhai akhwat yang kusanjungi
Jangan dicuit emosi dan jiwa kami
dengan perhatian yang murah
Jiwa ini terasa gerah
dengan pujian yang menggugat.

Duhai akhwat yang kupuja
Engkau adalah mutiara berharga
Harapan bangsa dan agama
Bukan hanya fizikal yang harus dijaga
Akhlak juga harus dihiasi
dengan lembaran hidup islami

Engkau akan terlihat anggun
Bukan kerana pengagummu yang berjuta
Tapi kerana sikapmu yang santun
Engkau semakin mempesona
Dengan izzahmu yang terjaga
Engkau semakin cantik memikat
Kerana keperibadianmu yang sesuai syari’at
Renungkanlah duhai akhwat…


6 comments:

Anonymous said...

salam...tq for the latest post..biasanya sy lbh suka jd silent reader but lately slalu sy dpt prtyaan psl pmpuan yg nak brgaya...
btw, nak tnya pndpt awk sbg sorg laki..

salah ke klu sorg pmpuan nak brgaya mcm yg dia suka tp cara dia nak bergaya tu still ikut syariat n apa yg pmpuan tu patut buat supaya laki tu x pndg dia buat kali ke dua??

Anonymous said...

Salam..seperti Anonymous pertama, saya pun suke menjadi silent reader.

Susah nk percaya la..btol ke lelaki ni mudah terpikat kat pmpuan??Rasenya lelaki ni hati batu n keras..pandang perempuan mcm pandang dinding je

Solehin Bakri said...

wslm..
sukar untuk menjawap solan nie...
segalanya bergantng kepada niat semua...

tp kaum hawa mesti sentiasa ingat... dijadikan hawa untuk menjadi yang halal bagi kaum adam... biarlah mereka (adam) mendapatkan kamu semua dengan cara yang halal dan syarei..insyaAllah..banyakkan berdoa kepada Allah supaya kita dipandu diatas jalan yang syarei...ameen..

Anonymous said...

sgala2 nya brgntg pd niat..tq 4 da answers..
amin...

-anonymous 1-

raudhatul mardhiah said...

salam,

pandangan ana,

Hawa itu mmg diciptakan sebagai hiasan ,namun dihadirkan juga padanya rasa malu,jika rasa malu itu melingkari dirinya,insyaAllah tidaklah dia sanggup dirinya untuk dipertotonkan dan menghiaskan dirinya untuk yang tidak halal baginya.

sederhanalah wahai kaumku!

mujahadah,selagi mana termampu.

pesanan untuk diri sendiri juga.

wallahu'alam.

wassalam.

Rik no Orkut said...

É a 3ª vez que essa foto aparece!