Monday, March 23, 2009


~Siapa Sebenarnya As-Syahidah AAYAAT MUHAMMAD AL-AKHRAS~


As-Syahidah Aayaat Muhammad Al-Akhras

Umur :18 tahun.

Tarikh lahir: 20 Februari 1985 di Kem Dheishes.

Asal : Dehaisha Refugee Camp, berhampiran Bethlehem.

Kerjaya : Pelajar sekolah menengah atas.

Tarikh Amaliyyah: 29 Mac 2002

Sasaran : Warga Israel di sebuah pasaraya.

Tempat : Kyriat Hayovel, Jerusalem

Hasil : 2 orang Yahudi terbunuh dan 28 cedera.

Kata-kata:

Apa nikmatnya hidup di dunia ketika kematian selalu mengintai kita. Mana yang lebih indah, mati dalam ketidakberdayaan dan kehinaan atau gugur di medan jihad”.

Kematian seorang mujahid akan membangkitkan keberanian mujahid-mujahid yang lain, bukan sebaliknya”.

As-Syahidah Aayaat Muhammad Al-Akhras adalah salah seorang para syahidah yang melaksanakan Amaliyyah Al-Istisyhadiyyah di bumi jihad, Palestin bagi melakukan pembalasan atas tindakan-tindakan tidak bertamadun bangsa yang pernah mengkhianati nabi-nabi dan membunuh nabi-nabi mereka. Itulah Yahudi yang kini merempat di bumi umat Islam, Palestin dan mengisytiharkan penubuhan negara Israel dari tanah umat Islam yang dirampas dengan persetujuan PBB bermula pada tahun 1948.

Operasi-operasi mereka, kini menjadi mimpi ngeri yang menakutkan bangsa penjajah ini. Dengan pelbagai kecanggihan teknologi, mereka memerangi Islam dan ummahnya. Akhirnya, akhawat-akhawat ini bangkit menjadi pembela ummah yang ditindas. Golongan kuffar melabelkan mereka sebagai terrorist, ekstremis, pelampau agama, fanatik, radikal, bahkan menggelar aksi ini sebagai perbuatan ‘bunuh diri’.

Bukan sekadar golongan Mustakbirin ini yang melabel mereka, bahkan sebahagian umat Islam terkesan mengiyakan segala dakwaan-dakwaan pihak musuh ini tanpa mempedulikan bahawa disana terdapat puluhan ulama’ yang telah memfatwakan keharusan operasi syahid ini khusus di Palestin sebagai salah satu alternatif jihad. Amaliyyah ini jauh sekali untuk disamakan dengan bunuh diri yang bertitik tolak dari perasaan kecewa dan tidak meyakini taqdir Allah. Adapun Amaliyyah ini bukan aksi kekecewaan, tetapi bermula dengan keyakinan dan keimanan kepada Allah. Inilah yang sengaja diputar oleh kuffar dan dipersetujui oleh golongan Munafiqin dan Murtaddin.



IKUTI DETIK-DETIK AKHIR HAYAT AS-SYAHIDAH MUHAMMAD



Semalaman dia hampir tak tidur, sampai tengah malam ia masih membaca Al Qur’an. Tatkala saya terjaga, dia sedang asyik sholat malam. Dia baca ayat-ayat An-Naba' sambil menangis! ujar sang ibu.

Selepas Shubuh, Ayat Al-akhras (16), remaja solehah itu kembali mambaca Al Qur’an. Ayat-ayat jihad dibacanya berulang-ulang dengan nada bergetar, sesekali ia berhenti menahan isak tangisannya.

Menjelang pukul 06.00 waktu Palestina, dia menulis sesuatu di meja belajar. Sejurus kemudian Ayat sudah berseragam dan bergegas ke dapur untuk menemui ibunya.

Dia bergegas mendapatkan ibunya kerana hendak bersiap pergi ke sekolah. Ada tugas tambahan, hari ini boleh jadi merupakan saat terpenting dalam hidup ini. Saya mohon doa restu ibu,” ucapnya dengan mata bersinar.

Dia sedikit bingung, hairan, dan terkejut melihat tingkah laku puterinya (Aayaat) "semoga Allah selalu melindungi dan merahmati anakku. Tapi... bukankah Jumaat adalah hari cuti?". "doa ibu yang anakanda harap", jawabnya. Aayaat tidak lagi berkata-kata.

Dia hanya tersenyum, dia mencium tangan, kemudian memeluk erat ibunya yang masih kebingungan dan dengan tetap tersenyum, dia menarik tangan adiknya, Sama’ah, 10 tahun. Mereka pun sama-sama bergegas ke sekolah.

Beberapa jam kemudian, pukul 10 waktu setempat, radio Israel memberitakan ledakan bom di sebuah supermarket Netanyahu, berhampiran Jerusalem. Peristiwa ini menyebabkan 3 orang tewas dan lebih dari 40 orang luka-luka. Jantung ibu Ayat berdegup kencang menyemak khabar itu. Beberapa jam kemudian, pukul 10 waktu setempat, radio Israel mengkhabarkan berita ledakan bom di sebuah supermarket Netanyahu, berhampiran Jerusalem. Peritiwa tersebut menyebabkan 3 orang tewas dan lebih daripada 40 orang luka-luka.

Jantung ibu Aayaat berdegub kencang menyemak semula untuk memastikan kebenaran khabar beritu tersebut. "Jangan-jangan dia”, bisiknya saat itu. Firasatnya sangat kuat mengatakan bahawa mungkin itu.... Manakala, Samaah (adik kepada Aayaat) pulang sendirian sambil teresak-esak menangis. Dia mengaku yang dia tidak mengetahui ke mana kakaknya pergi. Ayat hanya berpesan kepadanya, jangan cemas dan takut. Allah bersama kita orang-orang yang beriman. Sampaikan salam buat semua dan berdoalah. Mudah-mudahan Allah memberikan pengampunan dan kemenangan”.


(Ibu bapa As-Syahidah Aayaat Muhammd Al-Akhras)

Di Kem pelarian, ibu Ayat cemas dengan nasib anaknya. Batinnya bertanya-tanya, “kemana dia pergi? Apakah dia sudah mewujudkan impiannya untuk menjadi syahidah?

Pertanyaan lain terus muncul dibenaknya. Bagaimana dengan impiannya yang lain? Soal pinangan, rencana pernikahan dan pakaian pengantin yang sudah dijahitnya sendiri? Bukankah dia juga bercita-cita untuk melahirkan anak-anak, kemudian menjadi mujahid-mujahid masa depan? Sementara fikiran liarnya bertanya-tanya, kalbunya mendapat isyarat bahawa calon pengantin itu telah gugur dalam aksi bom syahid. “Innalillah wa inna ilaihi raji’un”. Semoga Allah mencatatnya sebagai syahidah. Mudah-mudahan dia juga boleh menjadi pengantin Palestin yang melahirkan kehormatan dan kemerdekaan bagi umat dan bangsanya sendiri,demikian ucap sang ibu ketika mendapat kepastian beritanya.

Jumaat, siang itu, Ayat Al-Akhras pergi mengikuti jejak Issa Farah dan Saa’id, dua kerabatnya yang gugur dibedil heliKopter Israel. Ayat Al-Akhras, remaja solehah yang cantik ini lahir 20 Februari 1985 di Kem Dheishes.

Di akhir hayatnya dia tercatat sebagai pelajar kelas 3 sekolah menengah atas. Menurut ABC News, Ayat Akhras termasuk anak cerdas dan rajin belajar. Sampai saat menjelang syahidnya, dia masih rajin menasihati teman-teman untuk terus belajar. “Penguasaan ilmu teknologi amat penting dan diperlukan untuk mendukung perjuangan kita, apa pun bentuknya”.

Hayfaa, teman baiknya berujar, “dia selalu menasihati kami bahawa belajar harus tetap berjalan, meskipun rintangan dan bahaya mengancam di sekeliling kita”. Tentang jihad, Ayat selalu berkata, “jihad itu kewajipan setiap Muslim termasuk wanita. Mengapa harus kita membiarkan nyawa kita diragut sia-sia oleh kebiadapan Zionis Israel?”. "Kematian seorang mujahid, akan membangkitkan keberanian mujahid-mujahid lainnya, bukan sebaliknya."

Hayfaa tidak menyangka Ayat syahid secepat itu. Dalam hari-hari terakhirnya, dia rajin mengumpulkan foto-foto Mujahid Palestin. Di meja belajarnya, berjejer slogan-slogan jihad dan kepahlawanan. Dia pergi untuk bergabung dengan barisan syuhada’ lainnya”.


AS-SYAHIDAH WAFA\AS-SYAHIDAH DAREEN ABU AYSHEH

Meskipun tahu syahidah adalah cita-cita tertinggi anaknya, ibu Al-Akhras tetap sahaja merasa kehilangan. Dengan mata berlinang dan mengulangi kata-kata sang anak ketika berdiskusi soal kewajipan jihad bagi setiap muslim Palestin.


Apa nikmatnya hidup di dunia ketika kematian selalu mengintai kita? Mana yang lebih indah, mati dalam ketidakberdayaan dan kehinaan, atau gugur di medan Jihad?

Sama’ah, adiknya sekaligus teman terdekatnya, merasakan hal yang sama. Sambil terus menangis, dia berkisah tentang saat-saat terakhir bersama kakaknya.Saya melihat cahaya di mukanya dan sebuah rona kebahagian yang tidak pernah terlihat sebelumnya.”. Sambil memberi sepotong coklat manis, lanjutnya Ayat berkata ,"solat dan doakan agar kakak berjaya melaksanakan tugas suci ini”.

“Tugas apa?” Sama’ah bertanya. “Hari ini kamu akan mendengar satu berita baik. Mungkin inilah hari terbaik dalam hidup saya. Inilah hari yang telah lama saya nantikan. Tolong sampaikan salam hormat saya kepada Akh Shaadi", tutur Ayat Akhras sambil memberikan secarik kertas.

Shaadi Abu Laan, 20 tahun, calon suami Ayat Akhras termangu beberapa saat ketika khabar itu sampai padanya. Dia nyaris tidak percaya Ayat pergi begitu cepat mendahuluinya. Padahal, Julai ini, jelas Shaadi, kami sudah berencana untuk rasmi berumahtangga. Selepas Aayaat lulus ujian, kami akan menetap di rumah sederhana...”.

Mereka sudah 1 tahun setengah berkhitbah (meminang). Keduanya bahkan telah menyiapkan nama ‘Adiyy untuk bayi pertamanya (yang lahir nanti). Mereka bertekad mendidik si kecil sebaik-baiknya dengan harapan kelak menjadi seorang mujahid yang akan membebaskan Al-Aqsa dan Palestin dari pendudukan Israel.

“Allah ternyata punya rencana lain,” ucap Shaadi. Semoga kami bisa bertemu disyurga kelak, dia mencintai agamanya lebih dari apapun”. Setiap saat, lanjut Shaadi, Ayat memang selalu memimpikan operasi syahid. “Kami pun pernah bercita-cita untuk syahid bersama-sama. Ternyata, Allah telah memilih dia dahulu. Kalau ada kesempatan, saya akan menysulnya segera. Semoga Allah mengabulkannya,” ucap pemuda Palestin yang baru sahaja meraih gelaran Sarjana Muda Hukum itu.

Wasiat Ayat Al-Akhras :
Wahai Al-Quds… wahai Al-Quds… wahai Palestin… wahai Palestin… suara lembut namun tegas itu keluar dari seorang gadis remaja yang cantik, berbusana muslimah hitam, dengan kafayeh khas Palestin. Seruan itu adalah bahagian dari wasiat Ayat Al-Akhras yang dibacakannya 2 jam sebelum aksi syahidnya.

Beliau memulai wasiatnya dengan membaca Bismillah. Aayaat kemudian menyatakan bahawa misinya ini semata-mata untuk mencari keredhoan Allah s.w.t. Beliau juga secara tegas berpesan kepada para penguasa Arab yang disebutnya telah cukup untuk waktu tidur dan disuruh bangun untuk melaksanakan kewajipan mereka kepada Palestin.

Dengan bahasa Arab yang fasih, Ayat dengan santai namun pasti, terus membacakan wasiatnya yang sudah ditulis tersebut. Akhirnya, Ayat meneriakkan takbirAllahu Akbar!!! Nampaknya dia ingin segera mengakhiri wasiatnya dan sudah tidak sabar lagi ingin melakukan aksinya, menetukan pilihannya untuk menjadi bidadari syurga. Tangannya melambai, untuk terakhir kalinya. Subhanallah.

Catatan: Anda boleh mendapatkan maklumat tambahan mengenai Ayat Al-Akhras dari buku ‘Nostalgia Syuhada’ Palestin karangan Ibnu Ismail, Malaysia.




Cerita sebegini yang patut didedahkan kepada anak-anak kecil supaya menjadikan mereka sebagai idol, bukan wanita-wanita pelakon dan penyanyi yang berlumba-lumba meraih anugerah dipentas-pentas mungkar dan ibu-ibu yang menangis tatkala anaknya gagal menjadi penyanyi terbaik... si anak pulak menangis kerana tak berjaya dipilih menyertai program realiti TV hingga terduduk beberapa kali lantaran kekecewaan yang menghamabt diri.

Usah membazirkan air mata kerana perjuangan mengejar dunia, tapi menangislah kerana sukarnya nak mendapat kembali semangat perjuangan untuk menegakkan agama Allah (T_T)


Bagi yang sudah pernah membaca kisah ini, semoga kisah benar ini mengingatkan lagi yang mungkin saja sudah terlupa...
TEGAKKAN JIHAD CINTAKAN SYAHID...
SENYUM MUJAHID/ DAH...
MENUJU SYAHID/ DAH (",)
Sumber:
http://arruhuljadid86.blogspot.com/, buku Nostalgia Syuhada' Palestin, dan http://tegoeh.multiply.com/journal/item/246

No comments: