Tuesday, September 16, 2008

Kisah Seorang Sahabat......



Selepas berakhirnya cuti semesta,maka bermula lah kehidupanku di kampus...pada hari dimana semua pelajar mula mendaftar desa...aku bersama sekumpulan sahabat yang lain telah dikejutkan dengan berita bahawa kami tidak mendapat tempat diasrama...
"Aduh!..macam mana bley jadi cam nie....involve banyak program..merit pun banyak..macam mana bley dok luar nie!!..."
itulah antara keluhan yang dapat kudengari dari semua orang yang tak berpuas hati...
jadi...setelah sehari menunggu jawapan dari pihak desa mengenai isu ini...semua berasa seperti hanya dipermain-mainkan...jawapan yang dibrikan hanyalah seperti melepaskan batuk ditangga...

jadi...kami semua bertekat untuk pasrah dengan apa yang ada....
Bermula pada hari itu...bermula lah kisah baru hidup sekumpulan pelajar yang menganggap diri merek dianiaaya...tetibe ada dikalangan kami mengatakan "xpe la...kita rehda je...buat masa nie kita dok je dulu kat ten-ten(bukan nama sebenar) nie...nnt kalau ada rezeki..kita pindah arr umah sewa".. dengar kata-kata tu..aku berasa bersemangat dengan harapan..ukhwah kami mungkin akan menjadi lebih mantap sbab dok 1 rumah....jadi..aku pun mula berusaha mencari rumah untuk disewa...macam-macam pendapat diorang bagi..ada suruh amik umah tu..umah nie...aku jadi pening....

tetibe ada sorang abang tu datang jumpe aku..."eh,abg denagr ada orang nak bg sewa umah...kalau nak bley la abg bawak g jumpa tuan umah tu...nak tak??.." aku pun apa lagi..." owh...btol ke??....bley-bley..."
pada hari yang sama jugak aku g tgk umah yang bakal kami sewa tu....

sesampai je kat umah tu.."wah....lawanye umah nie....btol ke umah baru nie yang nak disewakan...tuan die pun tak dok lg...mustahil nie.." tetibe tuan umah tu pun cakap...."ok x umah nie...saya mmg tak dok lag umah nie...mmg beli untuk disewakan..." tekejut aku dengar...
tapi inilah yang dikatakan rezeki..."rezeki tu satu jaminan daripada Allah.."

selepas berbincang dengan tuan umah tu n bincang ngan semua sahabat...semua kata setuju nak sewa umah tu....apa lagi..ujung minggu tu kami pun terus berpindah dari ten-ten(bukan nama sebenar) ke rumah baru....
setelah sekian lama tinggal di umah baru...penat rasenye berulang alik ke kampus yang jaraknye 1/2 kilometer...."hari-hari macam nie penat la aku....macam mana bulan pose nnt..mesti letih" jd,aku pun amik keputusan untuk beli moto.... "owh....ada hikmah dok luar sebenarnye....dapat gak aku beli moto..kalau tak mesti maka ak x bg beli.."...
selepas dapat moto baru,,...jd,mudah lah pergerakan aku ke mana-mana pun..ke kuliah,meeting dan sebagainya....
sehari ke sehari...aku dapati ukhwah diantara sahabat2 semakin rapat....dapat makan sekali... solat sekali..g kuliah sekali...alamak..bestnye hidup....
tapi...seperti mana yang kita tahu...langit tak selalunya cerah.... ada la beberapa konflik dalaman berlaku diantara sahabat2.....jadi ada lah diantaranya yang x bertegur.... aku berasa...hidup dalam umah nie macam tak bermakna lagi....tak seceria dulu...aku sangat merindui keadaan seperti dulu..."Ya Allah!..kenapa jd macam nie....engkau kembalikanlah kebahagiaan kami seperti sedia kala...aku tak bley idup dalam keadaan salah seorang sahabatku tidak seceria dulu...." tu lah orang kata...bila dah duduk skali..baru lah kita tahu siapa kawan ,siapa sahabat,siapa teman dan siapa musuh....tapi...bagi aku...semuanye adalah masih sahabat aku... aku sangat menyayangi mereka...kemanisan bersahabat sudah dapat ku rasai...tetapi hanya sekejap...
tetapi,aku sangat yakin bahawa keadaan seperti dulu akan kembali...aku sedang berusaha ke arahnya...."Ya Allah..bantulah aku......"

Bersambung....

P/S: cerita teladan...

9 comments:

Anonymous said...

ish...macam kenal la cerita ni.Apsal sama je macam cerita aku?
Gambar pun macam sama je macam muka aku.nampaknya jalan cerita kita hampir serupa la.

Anonymous said...

ish ish...
betul betul.langit memang tak selalunya cerah.
tapi kena ingat,langit pun tak selalunya mendung.itulah hidup.
kalau tak diuji, buat apa hidup.
hehe...sabar ek

SoLeHiN said...

salam ukhwah pada semua sahabat2 yg dirindui...itu lah sebenarnya nilai ukhwah,"apakah kamu rasakan kamu sudah beriman walhal kamu belm diuji oleh Allah"...mmg benar langit x selalunya cerah,suram malam x berbintang,itu lah lukisan alam...cubalah kita bermuhasabah,buangkan ego kite,lapangankanlah dada kerna itulah kemuncak persahabatan..open-minded,sggup menerima teguran org dan mengakui akan kesilapan diri,itu lah sebenar2 nya persahatan...

Anonymous said...

"Sesungguhnya orang mukmin itu bersaudara" (al-Imran)
ikatan ukhuwwah memang HANYA akan terbina dengan keIMANan.
dengan hanya ISLAM tak cukup nak bina ukhuwwah.

Anonymous said...

apsal macam kenal je gambar ni?
apsal macam muka Iqbal je tu?

Anonymous said...

Iqbal buat muka kesian

Anonymous said...

salam ukhwah dan salam persahabatan buat penghuni rumahku syurgaku...kekecewaan yang anda hadapi itu hanya sementara. sahabat anda hanya memerlukan masa untuk mengadaptasi dengan keadaan suasana di luar.. inilah lumrah kehidupan pelajar. untuk berdikari memerlukan masa.. masa merupakan faktor yang penting kerana semua itu tidak dapat berubah dalam semalaman..

sahabat said...

tak tau la siape yang di maksudkan nye tuh..tapi bagi diri ini..hamba Allah yang sangat hina ni..tak pernah rase buruk sangka..fitnah..dan nak putuskan silaturrahim tu.terasa nak sangat hidup berukhuwah...sayang menyayangi.tapi ade je yang terjadi...andai diri ini yang sepatutnya menyenangkan dirimu..dan memahami dirimu pernah membuat hatimu terluka samada yang jelas..ataupun tak pernah disedari..ampunkanlah dosa ku..aku hanya seorang manusia yang sentiasa melakukan kesilapan..aku nak kau tahu..rasa sayang terhadap sahabatku ini..Allah saja yang tahu..salam ukhuwah..Assalamualaikum

amir haizat said...

salam...
perkara tu kan biasa berlaku dalam kehidupan kita nie.. kalau kita nak kenal kawan, cara yang terbaik kena berhijrah atau duduk sekali bersama.. baru tahu siapa kawan, siapa lawan..
best la blog hg nie.....