Friday, October 28, 2011

~ Bagaimana Kita Melayani Dosa?~



Assalamualaikum w.b.t

Bismillahirrahmanirrahim, Alhamdulillah, hari ini Allah memberi kesempatan untuk mengupdate blog, maaf kepada pembaca yang tidak jemu-jemu melawati blog ini kerana jarang sangat ana mengupdate blog sekarang ni. InsyaAllah, semoga Allah terus memberi kekuatan dan menetapkan hati diatas jalan perjuangan. "Wahai tuhanku yang membolak balikkan hati ini, tetapkanlah hatiku diatas agamamu, dan di dalam mentaatimu serta di atas jalan perjuanagn yang diredhai Mu." ameen..

InsyaAllah prkongsian kali ini berkisar tentang sikap kita sebagai manusia biasa melayani dosa yang kita lakukan. Sudah pasti sebagai manusia biasa kita pasti membuat dosa.Kita bukanlah maksum seperti Rasullullah,dan iman kita pula tidak sehebat iman para sahabat. Iman manusia “Yazidu Wa Yanqus” iaitu meningkat dan menurun.

Ana tidak mahu mengklasifikasikan dosa itu sebagai apa. Pada ana, cukuplah kita mengetahui dosa yang pernah kita lakukan.Maka, suatu soalan cepumas untuk kita semua. Apakah perasaan kita apabila melakukan dosa?

Bagi sebahagian manusia,mereka menganggap dosa itu hanyalah ibarat seekor lalat yang hinggap di batang hidung yang mana apabila dikuis, lalat itu akan terbang pergi begitu sahaja, lalu akan melupakan bahawa lalat pernah hinggap di muka.

Sambil lewa dengan dosa, begitulah layanan kebanyakan manusia terhadap dosa yang dilakukan. Ini merupakan suatu tanda kurangnya sensitivity kita dengan amaran yang diturunkan oleh Allah S.W.T. Lebih teruk lagi terdapat pula manusia yang menghalalkan berbangga-bangga dengan perkara dosa yang mereka lakukan. Nauzubillah.

Ada yang berkata, “Alah, biasalah buat dosa sikit-sikit, kita bukan malaikat” Malah ada yang dengan mudah berkata, “Allah kan maha pengampun, nanti minta je ampun pada Allah”

Sepatutnya,kata-kata “Allah kan maha pengampun” itu digunakan oleh mereka yang bersungguh-sungguh dalam mencari keampunan-Nya,yang insaf dan berusaha untuk tidak kembali kepada perkara dosa,yang rasa sempit apabila melakukan perkara dosa sehingga terasa sesak dada bila memikirkannya. Lalu, untuk melapangkan jiwa,dia mengucapkan “Sesungguhnya Allah maha pengampun” sebagai tanda keyakinan bahawa Allah akan menerima taubatnya yang telah dilakukannya dengan bersungguh-sungguh. Bukannya kita melafazkan “Allah kan maha pengampun” sebagai tiket untuk kita berfoya-foya dan bebas melakukan kesalahan yang menjerumus diri kedalam dosa.

Berkenaan dengan dosa, Bagaimana manusia memandangnya? Seperti yang dikatakan diatas tadi, dosa hanya dianggap seperti seekor lalat yang hinggap di batang hidung, dikuis ia pergi. Inilah agaknya pandangan kebanyakan manusia terhadap dosa yang menyebabkan ramai yang tidak jemu melakukannya.

Bagaimana pula pandangan orang yang beriman terhadap dosa? Pada pandangan ana ,manusia beriman dengan Allah dengan sebenar-benar keimanan akan merasakan bahawa dosa itu ibarat gunung yang menghempap ke batang hidungnya, bukan seperti lalat yang menghinggapi hidungnya. Cuba kita perhatikan kisah-kisah para abid,ulama’ dan orang-orang soleh yang mana mereka juga pernah melakukan dosa, tetapi bagaimana mereka melayani dosa mereka?

Cuba kita renung kisah Abu Dzar yang melakukan kesalah dimana memanggil Bilal Bin Rabah dengan panggilan anak hitam, lalu Bilal mengadu kepada baginda Rasullullah s.a.w lantas nabi bersabda, “Wahai Abu Dzar,sesungguhnya dalam diri kamu masih terdapat jahilliyyah.”

Apa agaknya yang dilakukan Abu Dzar? Dia terus meletakkan kepalanya diatas tanah,dan meminta Bilal bin Rabah r.a memijak kepalanya sebagai balasan. Takutnya dia akan dosa dan kesilapan yang telah dilakukan,walaupun dia adalah salah seorang sahabat Rasullullah yang hebat dan begitu banyak meriwayatkan hadis.

Tentu sahabta-sahabat pembaca sekalian pernah mengdengan suatu kisah seorang alim yang sentiasa membawa lilin bersamanya. Apabila dia terasa ingin berbuat dosa, maka dia akan menyalakan lilin itu, lalu menyuakan jarinya kepada api. Apabila panasnya tidak tertahan dan kulitnya hamper terbakar lalu dia akan menarik semuala jarinya lantas berkata, “Wahai diri,jika engkau tidak mampu menahan api dunia,maka janganlah kau bermimpi hendak menyentuk api neraka”

Lihat, bagaimana mereka berinteraksi dengan dosa yang mereka lakukan?

Firman Allah:

“Maka sesiaa yang berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya;dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah,nescaya akan dilihatnya (dalam suratan amalnya). (Az-Zalzalah:7-8)”

Sebesar zarah?. Bagaimana agaknya sebesar zarah itu? Saiz bola? Saiz butir pasit? Bukankan zarah itu hanya dapat dilihat jika dilakukan pembesaran berganda menggunakan microskop? Aduh, sebesar zarah pun xkan terlepas dari pengetahuan dan balasan Allah.

Sahabat sekalian, Bagaimanakah kita melayani dosa yang kita lakukan? Apakah ibarat lalat yang hinggap di batang hidung atau ibarat gunung yang menghempap ?

Sungguh, jika kita memahami kondisi dosa, dan betapa besarnya ia,pasti kita akan menangis apabila kita mengetahui Allah masih sudi mengampunkan dosa kita yang terlalu banyak tetapi dengan syarat kita berusaha mendekati amalan-amalan yang membawa kepada taubat.


“Menanam Benih Untuk Akhirat, Maka Bekerjalah!”





Mohamad Solehin Bin Bakri
muslimin2@gmail.com/msb_rg8@yahoo.com

4 comments:

Komunitas Rumah Sahabat said...

Assalamu'alaikum wr wb....?bagi bapak-bapak serta ibu-ibu sekalian yang ingin melihat Video kami di youtube silahkan ketik saja roby7690 atau robyanto61' ya mohon tinggalkan komentar dan kami ucapkan banyak-banyak terima kasih atas partisipasinya,demikian saya sampaikan atas nama komunitas rumah sahabat.

security equipment said...

Incidentally, I like the way you have structured your site, it is super and very easy to follow. I have bookmarked you and will be back regularly. Thank you

fashionbags said...

I support your idea very much and here is a good choice for you no matter what mood you are: just remember to pay attention to the fashion trend of New Hermes bags such as Hermes Kelly Birkin or the other style of cambridge satchels or cambridge satchels bags. I promise you will relax yourself.

Rik no Blog said...

Oração!