Thursday, June 16, 2011

~ Adakah Kita Mnegamalkan Sikap Double Standard?~




Jika dulu, kita semua berikrar dan bertekad memboikot negara DENMARK kerana menghina nabi Muhammad s.a.w dan islam diatas karikatur yang dilukis..kitalah ketika itu wira islam yang menentang penghinaan itu habis-habisan, pelbagai boikot dan demonstrasi diadakan untuk menunjukkan penghinaan tersebut..kini, apa pula pendirian kita apabila akhbar arus perdana UTUSAN MALAYSIA melakukan penghinaan terhadap hukum Allah dan islam diatas karikatur yang dilukis... perkara ini perkara sama yang dilakukan DENMARK... Ayuh!! jika dulu mahasiswa berkempen memboikot DENMARK,hari ini, mahasiswa berkempen memboikot UTUSAN MALAYSIA diatas penyebaran karikatur menghina hukum Allah dan islam... AYUH! Boikot UTUSAN MALAYSIA!!.. Allahuakbar!!

"Kami mengutuk sekeras-kerasnya penghinaan ini!"





Mohamad Solehin Bin Bakri,
Presiden,
Rakan Masjid USMKK 2010/2011.


13 comments:

Anonymous said...

Semasa Presiden PAS membuat kenyataan didalam ucapan penggulungan Muktamar PAS ke 57 beliau menyatakan videoklip yang membabitkan manusia yang ditabal bininya sendiri sebagai anugerah tuhan tidak boleh dijadikan bukti kerana "dia tidak ade telinga, takde mata, macam besi". Ucapan itu disambut dengan takbeer dan laungan menyokong oleh kaum yang menyokong. Langusng tak dengar kutukan atau kritikan, malah dikuliahkan, ditazkirahkan, sehingga dikhutbahkan "Amanat Baru Haji Hadi" itu!

http://zul4kulim.blogspot.com/2011/06/ulamak-kartun.html

Ayuh tentang Hadi Haji Awang yang punca sebenarnya!

Mohamad Solehin said...

Jenayah zina dan rogol adaah 2 kes yang berbeza... perlu fahami ilmu islam mengenai hudud,takzir dan lain-lain... wallahualam...

Anonymous said...

Walaupun berbeza, dalam mengadili pensabitan jenayah ini, ulama' akan tetap menilai juga bukti-bukti kuat yng ada.

Lagi sekali, tidak perlu memboikot Utusan gara-gara kartun ini.

Pada pendapat anda, zulkifli nordin tu tak paham ker undang-undang Islam? Dia tu peguam.

Anonymous said...

Zulkifli Nordin..dia juga manusia...

Anonymous said...

kepada pemilik blog..apa akan anda lakukan, jika watak kartun perempuan yang menjadi mangsa rogol itu benar2 wujud dan mereka terdiri daripada adik,kakak atau anak perempuan anda?? adakah "besi" itu akan terus menjadi "besi"..atau "besi" itu akan menjadi saksi??? sila jawab.

Anonymous said...

lagi 1..anda harus bersyukur..dan berterima kasih kepada kerajaan yang menyara pengajian anda dari Sekolah Kebangsaan Sri Besout, Sek. Berasrama Penuh Integrasi Gombak, ..setahu saya, semua sekolah itu adalah kerana jasa kerajaan persekutuan. seeloknya jika anda benci dengan kerajaan persekutuan sekarang..pastikan anak2 anda jangan dimasukkan kesekolah bantuan penuh kerajaan persekutuan. Anda pernah dengar pepatah "kacang lupakan kulit"?..itulah anda sebenarnya. saya malu kepada kupiah yang anda pakai kerana ia tidak menunjukkan diri seorang hamba Allah yang tahu berterima kasih.
Oleh itu..fikirkan..dimana kedudukan anda sekarang.

Anonymous said...

anda boleh memadam komen saya..itu terserah. Jika saya dapati anda memadam komen saya..saya sekali lagi malu dengan kupiah anda kerana anda tidak mampu menerima kenyataan.Semoga Allah memberi hidayah pada anda dan saya. dan saya berdoa agar tiada saudara2 perempuan anda yang menjadi mangsa rogol,kerana saya bimbang laungan anda hari ini akan memakan diri sendiri di waktu itu.

Mohamad Solehin (Ibnu Bakri) said...

Kepada Anonymous:

Tidak ada sebab sy nk memadam anda punya komen..itu hak masing-masing untuk menyatakan pendirian..

didalam statemmnet sy, tidak ada satu perkataan pun mengatakan sy menentang kerajaan persekutuan... malah tidak menyentuh mana-mana parti politik skali pun...kenyataan itu adalah kenyataan terhadap tindakan kartunis utusan... bukan kerajaan..

sy sangat bersyukur kerana mendapat pembiyayaan biasiswa daripada kerajaan..mungkin kamu menulis dalam keadaan emosi yang tidak menentu..sy tidak menyalahkan kamu...

menjawap soaan mengenai:

"kepada pemilik blog..apa akan anda lakukan, jika watak kartun perempuan yang menjadi mangsa rogol itu benar2 wujud dan mereka terdiri daripada adik,kakak atau anak perempuan anda?? adakah "besi" itu akan terus menjadi "besi"..atau "besi" itu akan menjadi saksi??? sila jawab."

sy mengikut pemahaman yg sy ada iaitu petuduhan zina tetap perlu kepada 4 saksi, ia termaktub didalam Al-quran.. adapun rogol merupakan jenayah dibawah hukum takzir...petuduhan rogol x perlukan 4 saksi...

mengenai bukti video untuk petuduhan rogol..sy rasa x logik bukti melalui video.. bagaimana seorang mangsa rogol boleh merakam scene ketika dirogol? bg sy, daripada dia merakam scene rogol tersebut, lebih baik dia melawan perogol itu daripada merogolnya.. tetapi berbeza dgn zina kerana ia dilakukan dengan kerelaan kedua pihak..

Allah sedaya upaya menutup aib kita, mengapa perlu kita membuka aib kita sendiri.. apatah lg membuka aib org lain.. nauzubillah...


anyway..terima kasih kerana melawati blog Islam Itu Fitrah..

Solehin-Bakri

Anonymous said...

Kepada Anonymous:

Minta maaf mencelah..jgn diungkit begitu..mmg mnjadi t/jawab kerajaan utk menyara kehidupan rakyat..kerana pemerintah diberikn amanah utk mengurus tadbir negara,rakyatlah yg membayar cukai pintu,tanah,dll..klu pemerintah dh penat smpi terpksa mengungkit2 kerja baik dan jasa mereka eloklah letak jwtn,bg org lain plak perintah..bknnya x dak,selambak lg yg kt luar sana yg bole perintah negara ni dgn baik,x perlu nk ungkit2..anonymous,ko kene balik cek smula rukun negara,cek smula sistem politik islam siasah syari'yah (karangan yusof qordhowi,dan khalid Ali Muhammad Al-Anbariy)..dlm rukun negara xdak pn,ketaatan kepada pemerintah (kerajaan)..yg ada taat pd tuhan,kpd raja dan negara,perlembagaan,undang2,kesopanan dan kesusilaan..dlm islam,pemerintah yg zalim,wajib dibetulkn,sbb tu Allah kata jgn sekali2 cenderung kpd kezaliman,hatta mengiyakan kezaliman pemerintah,maka kelak disambar api neraka..

kmdn,soal utusan ni,ko kene slidik baik2..ak percaya ko pn budak U,byk terdedah kpd malumat..baik,ak nk ko jwb soalan2 ak ni dl:

1- pasai apa dia perlu tonjolkn org alim sebegitu sbg menjwb persoalan rogol dgn dialog sedemikian rupa,apakh niat nya utk menghina org2 alim ni?

2- klu betol niat dia nk menunjukkn kekeliruan kes rogol,apa patut dia membandingkn antara 2 scene tersebut?klu benar skali pn dia nk kate tanggapan msyrkt keliru sepatutnya byk lg watak dan senario dia bole lukis

3- x sepatutnye dialog tu diungkitkn sebegitu..smpi beto2 menghina hukum Allah..klu dah hukum Allah mcm itu,apa perlu dipersoalkn??mcm jugak Allah menyuruh nabi Ibrahim sembelih anak dia..ada nabi ibrahim persolkn balik hukum @ syariat tu??

4- pd pendapat ko,ape beza hukuman ke ats zina dan rogol?adkh sama hukumannya? bagaimanakh pensabitan qorinah(bukti) dlm setiap kesalahan tersebut,sama ada perlu saksi atau bukti2 lain??spatutnya benda ni dijadikn kajian dl oleh pelukis tu..bc dl,kaji betol2 hukum2 dlm islam mcm mana,sblm nk lukis kartun..

5- apa punye bengong pelukis tuh,bile pompuan tu kene rogol bwk mari bukti berbentuk video..mcm mana la dia bole kene rogol,smbl syok2 rakam seniri yg dia kene rogol,x pn mamat yg rogol dia tu tlg send video dia tu kena rogol kt pompuan tu ot facebook..klu ko mcm mane la agak2 nye..x rase segan ke,malu ke??x penah lg ak dgr kes kt mesia ni,org yg g wat repot polis pasal kene rogol bwk bukti video dia seniri..byk lg bukti lain..

klu ko bole jwb soalan2 ni,kita bole bincang byk lg..

Jangan Kalot said...
This comment has been removed by the author.
Jangan Kalot said...

blogwalking!

Anonymous said...

eh..ada comment yg diremove... romove by blogger ke?
tp tulis kat situ comment diremove by author bukan blogger...rasanya mesti anonymous tu yg remove comment yg dia tulis...takut kot...hehe

sorry ek blogger..bukan nk jd batu api..sj suke2..kui3

Rik no Orkut said...

Legal!