Friday, March 2, 2012

Sambungan: GOLONGAN YANG TERCICIR DI SEPANJANG JALAN DAKWAH

FASAL KEDUA

Sebab-sebab keciciran
Sebab-sebabnya banyak, sama ada berhubung dengan:
  1.  Gerakan
  2. Anggota Individu
  3. Faktor-faktor luar

Sebab-sebab yang berhubung dengan gerakan:
1. Kelemahan sudut tarbiyyah
  • Tarbiyyah dalam gerakan jama’ah merangkumi aspek tarbiyyah yang 7;Ruhiyah, Harakiyah, Siasiyah, Badaniyah, Kendiri, Thaqafiah, Kekeluargaan Islam
  • Tubuh harakah akan menjadi lemah menurut kadar kelemahan tarbiyyahnya
  • Semua ahli anggota harakah samada pimpinan (qiyadah) atau barisan pejuang (jundiyyah) mesti mengikut tarbiyah biar betapa sibuk atau dalam apa juga keadaan sekalipun. Pendapat beberapa ahli bahawa tidak perlu mengikuti program tarbiyah hendaklah ditolak, dalam falsafah dakwah sesorang itu pasti akan diuji dan fitnah senantiasa melanda hati manusia, justeru benteng pertahanan yang kukuh amat penting dalam menghadapi situasi ini.
  • hubungan individu dengan harakah hendaklah berasaskan kepada asas hubungannya dengan Allah dan Islam. Harakah merupakan wasilah (alat) dan bukan ghayah (matlamat)
  • adakah kita boleh kita mencari dua kepentingan serentak dalam harakah iaitu kepentingan diri dan kepentingan Islam?
  • Seseorang lelaki berkata kepada Rasulullah saw; aku mengambil sikap untuk melakukan sesuatu hanya semata-mata kerana Allah, dan aku mahu supaya Allah melihat tempatku (negeriku). Rasulullah tidak menjawab apa-apa sehingga turun firman Allah dalam surah al-Kahfi ayat 110.

Rasulullah saw pernah bersabda, ` Aku paling takut berlaku keatas umatku syirik dan keinginan nafsu yang tersembunyi…mereka tidak menyembah matahari, bulan atau patung, tetapi mereka memperlihatkan amalan-amalan mereka dan mempunyai keinginan yang tersembunyi sehingga apabila salah seorang dar mereka berpuasa, kemudian dibantah oleh nafsunya dengan sesuatu keinginan maka dia meninggalkan puasanya itu’
Betapa hebatnya godaan nafsu dan betapa pentingnya keikhlasan kita dalam beribadat kepada Allah…. justeru melalui sistem tarbiyah yang baik mampu menghasilkan ahli yang paham akan tujuan dan peranannya dalam gerakan jama’ah itu sendiri..InsyaAllah

2. Tidak meletakkan seseorang ditempat yang sesuai
  • proses pemilihan tugas yang sesuai untuk seseorang tidak boleh dibuat secara tergesa-gesa ataupun secara mendadak. Tabi’i marhalah(peringkat) yang akan dilalui perlu dikaji terlebih dahulu, daya dan keupayaan yang diperlukan pada setiap marhalah perlu ditentukan.
  • Kegagalan mengenal pasti keupayaan akan menyebabkan kegagalan dalam persediaan bantuan, seterusnya akan berlakunya kecacatan. Kecacatatan yang membesar akhirnya mengancam `amilin (barisan pekerja) dan juga`amal (kerja) itu sendiri.
  • terdapat beberapa contoh dalam buku yang menceritakan kesan pabila kuasa harakah itu diserahkan kepada orang yang bukan ahlinya

3. Tidak membahagikan kerja kepada anggota
  • pembahagian ini penting bagi mengelakkan kelemahan dikalangan ahli. Realiti sebenar, harakah mempunyai ramai ahli namun pada kebiasaanya bukan semua ahli yang diberi tugas.
  • harakah perlu mengetahui kecenderungan ahli-ahli, manakala ahli pula perlu bertanggungjawab dan bergerak aktif dengan tidak mengambil kira kerja dan kedudukannya.
  • ada sesetengahnya hanya memberikan tugasan kepada peringkat muda, natijahnya peringkat tua (yang dikatakan lebih matang dalam gerakan) menjadi semakin renggang dengan harakah. Kerenggangan mungkin disebabkan oleh kesibukan dan mungkin juga kesilapan harakah memilih tugas yang tidak sesuai untuk mereka.

4. Tidak mengambil berat hal ahli
  • ketiadaan perhatian terhadap kedudukan ahli dan suasana mereka juga faktor kejatuhan ahli dari harakah. Setiap individu punyai gaya berbeza, cabaran dan permasalahan masing-masing yang sekiranya dikongsi mampu meringankan bebanan serta mewujudkan keyakinan serta kepercayaan dalam jama’ah. Cabaran & kesusahan dalam da’wah tidak akan menjadi ringan/ hilang kecuali dengan keikhlasan sebenarnya kepada Allah dan adanya perasaan ukhuwwah.
  • layanan sama rata dalam gerakan jama’ah perlu diamalkan dalam apa jua keadaan antara persediaan (ahli), kepimpinan dan pengganti (ahli yang bakal menjadi pimpinan)
  • Sabda Rasulullah saw: bandingan orang-orang mu’min dalam kasih sayang dan kasihan belas mereka antara satu sama lain samalah seperti satu tubuh yang apabila salah satu anggotanya mengadu sakit maka seluruh anggota yang lain turut berjaga malam dan merasai sakit.

5. Tidak menyelesaikan masalah dengan segera
  • masalah senantiasa melanda kehidupan seharian manusia. Adakalanya masalah itu dianggap remeh, namun pabila dibincangkan mengambil masa yang lam auntuk diselesaikan dan mungkin juga menimbulkan masalah baru. Adakalanya pula masalah itu dianggap besar tetapi hanya memerlukan sepatah kata ’maaf’ ataupun satu ziarah bagi menyelesaikannya. Ada juga yang sebaliknya..pastinya setiap masalah itu ada jalan penyelesaian.
  • Perbincangan yang segera membolehkan masalah tersebut diseleasikan dengan segera dan mengelakkan natijah-natijah buruk sekiranya masalah tersebut berleluasa.
  • masalah yang tidak diselesaikan segera mungkin akan mendatangkan masalah lain yang lebih kronik


6. Pertikaian dalaman
  • faktor yang paling bahaya, menjadi faktor pemusnah & peruntuh harakah, menimbulkan suasana pertengkaran sehingga melambatkan gerak kerja sekaligus menarik campur tangan pengaruh luar.
  • antara contoh yang berlaku pada zaman Rasulullah saw adalah pertikaian yang timbul antara puak ’Aus dan Khazraj setelah mereka dihasut oleh orang yahudi. Orang yahudi yang berasa sakit hat melihat keakraban puak ’Aus & Khazraj, telah menceritakan sejarah lampau tentang perang ”buath” yang berlaku antara dua puak ini. Setelah itu, mereka saling bermarah-marahan. Pabila Rasulullah saw mendapat berita tentang kejadian ini, baginda mengingatkan mereka adakah mereka masih bersama seruan jahilliyah ataupun seruan Allah, akhirnya mereka sedar & bermaaf-maafan semula.
  • Firman Allah: Ali-Imran 100-105

7. Pimpinan tidak layak
Antara faktor-faktor penyumbang:
  1. kurangnya kemampuan berfikir dikalangan pimpinan, tidak dapat memenuhi kehendak pemikiran ahli. Namun ada juga yang berupaya disudut pemikiran sahaja, namun lemah disudut yang lain
  2. kelemahan dalam pentadbiran, dimana tidak memaksimumkan kebijaksanaan & kemampuannya dalam mentadbir, serta mengabaikan kaedah-kaedah asas pentadbiran yang perlu

Disini juga diselitkan sifat-sifat yang perlu ada pada pimpinan
1.            mengenali da’wah
2.            mengenal diri
3.            mengambil berat tentang ahli
4.            teladan yang baik
5.            mempunyai pandangan yang mantap
6.            keazaman yang kuat
7.            daya tarikan semulajadi
8.            penuh yakin

26 comments:

bunga said...

nice blog, assalaamu'alaikum yaa ustadz...

Anonymous said...

assalamu'alaikum pak ustadz...
bagus banget....

nitip pak...
MS Office Word 2010
http://adf.ly/80wt7
artikel lainnya
http://adf.ly/7x32z

Unknown said...

Minta izin ' share' dlm FB saya.
Good entri.
Visit : jomwalkabout.blogspot.com.

łóżka do sypialni sklepik said...

fajne

łóżka do sypialni sklepiki said...

fajne

sypialnie sklepik said...

fajne

sypialnie sklepik waw said...

fajne

materace ortopedyczne skl said...

fajne

materace ortopedyczne waw said...

fajne

materace koło sklepik said...

fajne

materace koło sklepiki said...

fajne

łóżka tapicerowane sklepik said...

fajne

łóżka tapicerowane sklepiki said...

fajne

shamyheart said...

nice entry.
Tq berkongsi.
Bnyaknya spam.. Ada eloknya padam spam tu.

Saputro Corner said...

Miracle the Reference versi pena yang bisa mengeluarkan suara ketika diletakkan diatas tulisan Al-Qur’an Miracle edisi baru, sehingga memudahkan anda dalam mempelajari bacaan Al-Qur’an
http://saputrocorner.blogspot.com/2012/05/al-quran-miracle-reference-22-in-1.html

bali hotels -booking hotels said...

Good article and nice blog..........great

Unknown said...

Kami pembekal strip ujian kehamilan dan ovulasi dengan harga yang murah tetapi berkualiti.


Kami menjual secara runcit pukal dan dropship.

Harga serendah RM1.50/pcs.

Lebih banyak anda beli, lebih DISKAUN kami beri

Untuk keterangan lajut lawati blog shop kami:
http://kit-ujian-kehamilan-murah.blogspot.com/

Unknown said...


I am quite sure they will learn lots of new stuff here than anybody else!

Real Estate Publicity
Multimedia Presentation
Corporate Presentation
3D Images

Anonymous said...

Hi there, I found your blog via Google blogsearch and your post looks very interesting for me. Nice post I must say.

Need help in billing? Please visit:
medical billing services in Atlanta
The best billing software for medical professionals

Injury lawyer said...

Thanks for sharing excellent informations. Your website is very cool. I’m impressed by the details that you’ve on this web site. It reveals how nicely you understand this subject. Bookmarked this website page, will come back for more articles.

marjan said...

Best regards from Zadar, Croatia!

Anonymous said...

izin share ya :)

Tidak PD dengan tubuh anda?? Mau bertambah tinggi 1 - 5 cm / minggu?? Ingin tambah sehat, kurus, atau gemuk?? Kami punya Solusinya !!
Tiens adalah suplemen yang dibuat dari
bahan - bahan alami tanpa efek samping
dan digabung dengan teknologi modern dalam proses pembuatannya.
Selain sebagai peninggi badan, penurun & penambah berat badan, Tiens juga mempunyai berbagai fungsi lain yang berguna bagi kesehatan kita.
Ayo pesan segera untuk kesehatan anda
CP: 089610000959
http://ayotinggi.wordpress.com/
http://www.facebook.com/ayo.tinggi/

low priced Australian ISP said...

Insurances is very important to all of the people. Most people likes traveling abroad and other places, they should have a travel insurance for there safety incase of unexpected scenarios.

Unknown said...

Assalamualaikum,

Jika saudara/saudari/tuan/puan berminat untuk memperbaiki masalah kesihatan, turun berat badan, naik berat badan ataupun mengekalkan berat badan, InsyaAllah saya boleh membantu.

Jika berminat boleh email saya.InsyaAllah saya berusaha sedaya mungkin untuk coach dan bantu saudara/saudari/tuan/puan.

Wassalam

Anonymous said...

nak duit tak tanpa guna modal ? senang je . sesuai utk pelajar dan sesiapa yang nak sideincome.. meyh la ushaa .. hehehehe
lihat syarat2 kemasukkan di link ini -->> http://iklansticky.com/hop.php?ref=nurasyiqah

kanal core said...

https://groups.diigo.com/group/lampoh-daily/content/lampoh-daily-19537809
https://letterboxd.com/lampohdaily/
https://storium.com/user/lampohdaily
https://www.kickstarter.com/profile/lampohdaily/about