Sunday, October 18, 2009

~Ketakutan-Ku...Ya Allah,Ampunilah Aku~



Bismillahirrahmanirrahim….

Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah,disini ana sekali lagi ingin memanjatkan setinggi-tinggi kesyukuran kepada Allah yang maha esa,maha kuasa,sang pencipta,yang mengawal seluruh alam semesta dengan kekuasaan dan iradat-Nya. Allah adalah tempat untuk kita semua mengadu bagi setiap masalah dan kerumitan yang ada,yang datang,yang bermain didalam pemikiran kepada kita masing-masing.

Penulisan demi penulisan diatur..aturan untuk kali ini lebih kepada luahan mengenai diri sendiri yang mana merasakan serba kekurangan dan kelemasan diketika ini.Sesungguhnya terfikir juga sejenak,apakah yang telah aku lakukan sebenarnya?? Bolehkah diri ini mencapai redha dan syurga Allah…MasyaAllah,diriku merasakan bagai berada dalam ketakutan yang sentiasa datang dan bermain difikiran setelah pelbagai perkara dilakukan sehari-harian.



Tertanya juga,Mengapa kebelakangan ini..diriku slalu diuji dengan ujian yang mana padaku menyedarkan…sama ada dalam bentuk nasihat,kebetulan dan takdirNya…ia membuatkan diriku semakin takut dengan perkara-perkara masa depan yang sudah pasti tidak diketahui bagaimana kesudahannya…”Ya Allah,bantulah hambaMu ini untuk menghadapinya dengan cekal dan tabah”…

Pertamanya, sering kali diriku memikirkan…Adakah diri ini akan ke neraka Allah?...nauzubillah…ketakutan ini sangat dasyat bagiku..ia sering datang sejak kebelakangan ini…menyebabkan banyak kerja-kerja dunia menjadi tidak keruan…aku juga slalu sahaja memikirkan tentang diri yang semakin hari dirasakan semakin lalai…apakah agaknya penyebabnya…terlintas juga dikepala yang mana penyebabnya mungkin diri yang kurang ilmu agama… “Ya Allah,mampukah ak untuk meneruskan hidup ini dengan ketakutan sebegini??” Mengapa terasa diri ini banyaknya berdosa?...bila difikirkan..banyaknya perkara yang menyumbang kepada dosa yang telah dilakukan….berasa diriku bagaikan tidak langsung layak untuk memasuki syurgaNya…” Ya Allah..jauhkanlah ak dari perkara ini”….Hatiku sering tidak tenang..minda tidak terurus…alangkah ruginya aku jika terus begini… “Allahumma,bantulah ak untuk lebih dekat kepadaMu”..

Diri ini juga sejak kebelakangan ini,sering saja memikirkan tentang 'fitnah dunia' yang semakin mencabar dan luas pengaruhnya…ini juga menjadi hantu didalam pemikiran yang menyebabkan banyak perkara terkendala dan tidak selesai….Ya Allah,banyak sungguh fitnah dunia yang memacu diriku kearah kejahatan dan kemaksiatan kepadaMu..”Bantulah ak Ya Allah…!”..Fitnah wanita,fitnah harta,fitnah hati yang semakin hari dirasakan semakin dekat dengan diriku…rasa seperti diri ini sangat hina bila memikirkan perkara ini…semakin hari,kadang kala semakin susah untuk menghindari segala bentuk fitnah ini…harapannya..agar dengan penulisan dan luahan ini…akan menjadi peringatan untuk diriku agar dapat menjauhinya..insyaAllah..Harapan juga agar sahabat semua membantu memperingati diri yang dirasakan semakin hari semakin alpa dan leka dengan nikmah dunia…(Adakah ini yang dinamakan al-istidraj??)..nauzubillahimin zalik….

Seterusnya,diriku juga sejak kebelakangan ini..sering memikirkan tentang kegagalan yang bakal menimpa..Apakah aku akan GAGAL?? bila memikirkan keadaan diri yang semakin hari semakin lalai..fikiran tidak lagi dapat memfokuskan kepada kehidupan dunia yang penuh cabaran dan dugaan…rasa seperti diri ini hanya membonekakan diri dalam menjalani kehidupan seharian…tidak dapat mencapai apa yang diinginkan…begitu banyak ketakutan tentang kegagalan bermain difikiranku…tidak kiralah samaada mengenai pelajaran,kehidupan masa hadapan dan kehidupan selepas kematian….”Ya Allah,engkau golongkanlah ak dari golongan yang mendapat kejayaan syurga-Mu..aku takut akan seksa neraka-Mu”…diriku merasakan seperti tidak lagi ketahuan…bila memikirkan tentang pelajaran,ia mula merasakan tiada lagi kejayaan….bila memikirkan kehidupan,mula merasakan tiada lagi masa depan…bila memikirkan kematian,mula merasakan beratnya seksaan yang akan diterima atas dosa-dosa yang telah banyak dilakukan… “Ya Alah..kau tenangkan lah hati ku ini supaya ak terus dapat mengabdikan diri kepada-Mu dalam keadaan tenang dan selamat..”



Sahabat sekali…disini,ana memohon agar sahabat dapat memperelokkan diri ana, sekiranya kelihatan sedang alpa dan lalai…nasihatilah diri ini jika kelihatan semakin terpesong jauh dari landasan sebenar…berilah semangat kepada diri ini,jika kelihatan semakin lesu dalam perjuangan…daku merasakan diri ini hanya akan binasa jika tiada keampunan dari tuhan yang maha kuasa….

Teringat firman Allah:

“(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan "zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.”

Lagi firman Allah:

"Wahai Tuhan kami, janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri pertunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisiMu; sesungguhnya Engkau jualah Tuhan yang melimpah-limpah pemberianNya".

Ya allah..kuatkanlah diri ini menghadapi sebarang ujian dan cabaran dari-Mu…sesungguhnya diri ini amat lemah dalam mengatur kehidupan dunia yang penuh dengan fitnah dan perkara yang melalaikan ini….Engkau ampunilah segala dosaku yang mana dirasakan begitu banyak yang membuatkan diri ini sangat hina dihadapanMu kelak…amen Ya Rabbal A’lamin….

Wassalam…

Mohamad Solehin Bin Bakri
msb_rg8@yahoo.com
muslimin2@gmail.com


P/S: Luahan hati….

3 comments:

Jacknaim said...

salam! InyaALLAH you can do it. x kisah kita takut dengan semua tu.. tp jangan pula ketakutan kita membawa kpd perasaan was2 dan ketakutan melampau hingga jd benda lain..

bersederhanalah dalam semua benda. dan ingatlah sokmo yang kita hanyalah pemberi nasihat atau penyeru kpd dakwah. bukan urusan kita untuk yg selain dr itu.

jangan terbeban atau sedih ka;au dakwah x diterima atau maksiat msh berlaku dkt usm..

Humayra' said...

it is true, we have to be afraid. afraid that our actions will not be accepted, and afraid of naar jahannam. yet, dont let these fears from preventing you to TRUST and HOPE.

Trust that Allah will never let down His servant who is trying his best to gain Allah's pleasure. and Hope and believe, that everything u do in order to gain His pleasure (including study!) will lead u to fulfillment. never despair of Allah's mercy. refer: (ali imran: 173-174)

avoid being pessimistic. Allah says: who despairs the mercy of his Lord, those who go astray. (al-Hijr: 56)

one should fear Allah. but ballance it with hope and trust. don't let fear get the better of you, and fall to the lies of syaitan.

remember Allah's promise: " and those who strive in Our way, We shall certainly guide them to our paths (al-ankabut: 69)

refrence: In the early hours, ust khurram murad

alang said...

...Allah x menjadikan sesuatu dengan sia-sia...let the fear transforms us to a better mukmin... sabar n always step forward....