Saturday, August 1, 2009

~Berakhirnya Sebuah Pimpinan~




Bismillahirrahmanirrah...
Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah..malam ini menjadi satu malam yang memberikan suatu nafas baru kepada diri ana kerana jatuhnya beban yang ditaklifan kepada ana selama setahun ini...suatu pengalaman dan suatu amanah yang disandang telahpun diletakkan semula dan digalas oleh mereka yang selayaknya..

Begitulah kehidupan kita...kita akan ditaklif,dan kita akan dibebaskan...sesungguhnya setiap apa yang kita lakukan sepanjang tempoh pengtaklifan dan pembebasan itu akan di persoalkan kelak...ana berharaf segalanya akan dikira sebagai sebuah kebaikan...disini,ana ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua yang telah memberi kerjasama yang sangat hebat dalam menjayakan program-program didalam mahupun diluar kampus...Secara jujurnya,ana melihat PSP tahun ini telah melakukan beberapa perubahan yang menjadikannya sebuah organisasi yang semakin matang dan menonjol dalam merangka program-programnya.Ini dapat dilihat dengan beberapa program yang dijalankan lebih bersifat universal.masyarakat sudah mula melihat PSP sebagai suatu platform yang sangat baik untuk menganjurkan program-program selaras dengan agenda Universiti dan ana berharap perkara ini akan diperkemaskan untuk menjadikannya terus dilihat sebagai sebuah organisasi perubatan USM.Tahniah diucapkan kepada exco-exco yang telah merangka dan menjayakan semua program anjuran bawah persatuan ini.

Sedikit pengalaman ana dalam berkerja bersama PSP..ia merupakan suatu pengalaman yang banyak mengajar kita menjadi seorang yang berfikir secara lebih luas kerana kita lebih banyak dapat berinteraksi dengan wakil-wakil dari universiti-universiti lain di dalam negara.Kepada kepimpinan baru...ana berharaf agar antum dan antunna semua dapat menjadikan PSP untuk sesi ini sentiasa relaven untuk semua ahli dari segi menjaga akademik dan kebajikan ahli-ahli.

Di kesempatan ini juga ana ingin memohon ribuan kemaafan kepada hicom, exco-exco sesi lepas serta ahli PSP keseluruhannya, kiranya terdapat sebarang kesilapan & kelemahan selama mana ana memegang jawatan dalam persatuan. Mungkin ada yang terasa hati terutamanya ketika kita bermesyuarat. Sesungguhnya ana sangat mengharapkan keampunan daripada sahabat-sahabat semua atas segala kesilapan itu. Amanah dipikul selama ini tentunya akan di bicarakan di mahkamah Allah Rabbul Jalil suatu hari nanti.
Sabda Rasulullah s.a.w :

"Setiap kamu adalah pemimpin, dan setiap dikalangan kamu akan di persoalkan tentang apa yang dipimpin"

"Islam Itu Fitrah"

TERIMA KASIH SEMUA

Mohamad Solehin Bin Bakri
Bekas Naib Yang Di-Pertua,
Persatuan Sains Perubatan,
Universiti Sains Malaysia.

P/s:Ana lebih suka guna bekas daripada mantan(mundar mandir tanpa jawatan..hehe)..kerana jawatan sebagai khalifah Allah tetap didukung hingga ke akhir hayat... =)

1 comment:

Nurul Syuhada Johari said...

alhamdulillah..berakhir sudah satu amanah..tp bnyk lg amanah lain yg perlu di pikul sbgi khalifah..
hmm.."mundar mandir tnpa jwtn", mmg sesuai utk solehin yg suka mundar mandir..:)