Thursday, July 16, 2009

~Kenangan Isra' Mikraj~



Assalamualaikum...

Bismillahirrahmanirrahim..

Bukti kebesaran Allah SWT batu tempat duduk Nabi Muhammad SAW sewaktu Israk Mikraj sampai kini masih tetap terapung di udara. Pada saat Nabi Muhammad hendak Mikraj batu tersebut nak ikut bersama, tetapi Nabi SAW menghentakkan kakinya pada batu tersebut, maksudnya agar batu tersebut tidak dibenarkan ikut.
Kisah Israk Mikraj Nabi Muhammad SAW tentang batu gantung tersebut yang berada dalam masjid Umar (Dome of the Rock) di Lingkungan Masjidil AL AQSA di Yarusalem (Baitulmuqadis) .



Sampai sekarang masjid "dome of rock" ditutup untuk umum, dan Yahudi telah membuat masjid lain iaitu Al Sakhra tak jauh disebelahnya dengan kubah "emas" ( yg sering terlihat di poster2 yg disebarkan ke seluruh dunia dimana2 ) dan disebut sebagai Al Aqsa, untuk mengelabui ummat Islam dimana masjid Al Aqsa yang sebenarnya, yang Nabi Muhammad SAW pernah sebutkan Al Aqsa sebagai "masjid kubah biru".



Sekarang ini masjid Al Aqsa yg sebenarnya sudah diambil alih oleh Israel dan merancang untuk dihancurkan untuk diganti sebagai tempat ibadah mereka kerana bersebelahan dengan tembok ratapan bangsa Yahudi.

wassalam..

.

3 comments:

Anonymous said...

Salam. Sekadar hendak memberitahu, gambar tersebut bukanlah gambar batu sebenar yang dimaksudkan. Gambar tersebut palsu.

http://www.al-habib.info/review/floating-rock-jerussalem-hoax.htm

Batu sebenar terletak di DALAM bangunan masjidil al-Aqsa kalau tidak silap.

*Internet nih jangan cepat sgt nak percaya.

aku said...

salam tuan,

nabi israkmikraj naik batu ke naik buraq?
maaf tanya..

Mohamad Solehin (Ibnu Bakri) said...

kepada anonymous...memang benar..batu tersebut memang bukan batu sebenar..itu sekadar gambar hiasan...

lg satu....batu tersebut bukan berasa di dalam masjid al-aqsa..tetapi dibawah kubah as-shakrah (dome of rock)...

ramai org terkeliru antara masjid al-aqsa dan kubah as-shakrah..ini mungkin kerana kubah as-shakrah lebih prominent didalam mana2 gambar..walhal.ianya bukan masjid al-aqsa..tetapi sebuah bangunan (monumen) di sebelah al-aqsa...

kepada 'aku':

nabi isra' dengan tunggangan buraq..diriwayatkan,nabi berpijak pada batu tersebut ketika nk mula isra'..

wallahualam..

p/s: kalau kita ke Taman Tamadun Islam di kuala terengganu...itu juga merupakan kubah as-shakrah,bukan al-aqsa... wallahualam..

perbetul ana jika salah..

sirru a'la barakatillah...